söndag 6 februari 2011

Selektiv mutism?

Alla som har träffat Rocky vet att han kan skälla. Han kan skälla högt, mycket och länge. Idag fick jag för mig att jag skulle lära honom att skälla på kommando. Jag har nog försökt i två timmar sammanlagt idag, men det går inte! Rättare sagt, metoden jag använde mig av funkar nog inte på LillFisen.

På ett hundforum läste jag att man kan sätta sig ner, utrustad med godis och klicker, och bara vänta. Hunden kommer att försöka göra en massa saker för att få godiset, och blir till slut så "frustrerad" att den kommer börjar skälla. Jodå, en "massa saker" gjorde han. Han har apporterat mattor, tagit av mig mina strumpor, skakat på huvudet, hämtat tidningar, pussat mig, lagt sig, satt sig, hoppat upp i sängen, bitit mig i örat (?), ställt sina framtassar på mina axlar, på mattor, på en viss fläck på golvet, tittat mig i ögonen, satt sig i utgångsposition....Men inget skall. Han har pipit lite, men inte ens varit i närheten till skall.

Jag ska nog testa en annan metod :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar