söndag 20 februari 2011

Inte alls charmigt, Rocky!

-17.3 grader. Härligt. Därför bestämde jag mig för att följa med ut på morgonpromenaden. För att få insupa den underbart friska luften. Vi försökte få på Rocky hans täcke, men han kröp hela tiden ur det, så vi struntade i det.

Vi gick in i ett litet skogsparti, vid Röde Påle, och jag skickade iväg Jocke att gömma sig. Sen släppte jag Rocky och han for iväg som ett skott. Han hittade Jocke direkt, och sedan sprang han tillbaka till mig. Jag lät honom vara lös, och sa till Jocke att gömma sig igen. Precis när Jocke hade gömt sig såg jag att Rocky fick syn på något. Precis när jag skulle kalla in honom, stack han! Jävla hund! Vi ropade och ropade, men hunden var borta.

Inte långt från skogen går ett par vägar, och över en av dem brukar rådjuren springa. Jag såg framför mig hur Rocky sprang efter och sedan blev överkörd av en bil. En kort stund senare hörde jag hur någon visslade. Jag halvsprang dit, och då kom en äldre dam med sin gamla hund gående. Hon hade sett Rocky springa i skogen. Sekunden efter kom han till mig, glad i hågen och med tungan ute.

Jag är glad att det gick bra, och nu är det bara att inse att vi verkligen måste träna bort hans rådjurs-hang up. Damen förebrådde oss lite, då det är synd om rådjuren som blir jagade. Jag håller med henne, och skämdes. Sen tinade damen upp, för Rocky charmade hennes 14.5-åriga tik. :)

Nu blir det frukost! Vi glömde ta upp mat till Rocky igår, så han får Bozita idag. Han kommer att bli överlycklig.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar