lördag 19 februari 2011

Att jag inte tänkt på det tidigare...

I morse bestämde jag mig för att gå ut och träna lite med Rocky på förmiddagen. Jag tänkte att vi skulle träna lite på läggande och rutan. Jag packade ner targetplattan, koner, filt och gott godis och sedan gick vi ut. Vi gick en sväng runt Råslätt och sedan hade jag tänkt träna vid skolan. Men när jag gick förbi studentboendet så såg jag något jag inte riktigt tänkt på tidigare. En inhägnad tennisplan! Den är ju perfekt att träna på. Visserligen inte samma perfekta underlag som det är på bandyplanen när den inte är täckt av is, men å andra sidan är tennisplanen inhägnad. Så istället för att ha honom i lina, kunde jag ha honom helt lös, vilket ger en helt annan känsla.

I vanliga fall ska det vara asfalt på tennisplanen, men just nu är den ganska täckt av is och snö. Men jag hittade en plätt där det inte var så halt, och sen började vi träna. Jag insåg ganska snabbt att jag skulle få skippa det där med läggandet, eftersom det var tio minusgrader, så vi tränade rutan och lite ställande.

Rocky fick även träna på att relaxa på sin filt mellan varven. Jag har inte använt konerna tidigare, utan detta var vårt första försök med "rutan". Jag har verkligen inga ambitioner på att tävla, i alla fall inte i de klasser där rutan är med, men det verkar vara ett kul momemt, så därför tränar vi på det :)

I tidigare sammanhang där koner har varit inblandade har Rocky antingen apporterat dem eller försökt välta dem för att se om det finns godis eller något annat kul inunder. Jag var lite rädd för att mina dyrbara koner skulle få en väldigt kort levnadstid, men det gick ganska bra. Jag ställde upp konerna och sedan la jag targetplattan i mitten. På första försöket sprang han och hämtade en av konerna. Då tog jag den ifrån honom, och vi började om. Nästa gång puttade han lite på en av konerna och sedan ställde han sig på plattan. Inte heller då klickade jag, för jag vill att han ska ge fan i konerna. På tredje försöket gick det mycket bättre. Vi körde nog 20 gånger sammanlagt, med lite pauser på filten emellanåt, och han var duktig tycker jag.

Innan vi gick hem tränade vi lite på ställande, även där med targetplattan som hjälp. Till sist busade vi runt lite, och jag fick honom att gå under tennisnätet. Ett bra träningstillfälle, om än lite kallt.

Lägger upp en film på hur det såg ut när vi tränade rutan. Första gången råkade jag klicka två gånger och andra gången fick han syn på något. Men jaja, vi är bara glada amatörer! :)



P.S. Att lägga lite, lite bacon i påsen med hundgodis för smak, var verkligen ett bra tips!

Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar