torsdag 3 februari 2011

Återupptagen hundträning

Efter två veckors vila, var både jag och Rocky sugna på att träna. Igår tränade vi inne och idag ute.

Det dumma med vår träning är att jag inte har något egentligt mål. Jag skulle vilja ställa upp i en lydnadstävling någon gång, men just nu känns det ljusår iväg. Det krävs ju liksom att man kan ha hunden lös. Rättare sagt; att man kan lita på hunden när den är lös.

I alla fall, jag fick för mig att jag ville träna in "rutan" (hunden ska på kommando springa in i en ruta på 3x3 m och stanna där). Så igår började jag träna lite med targetplatta. Jag använde en rund plastbricka som man har under krukor, i brist på annat. Tidigare har Rocky fått träna ganska mycket på att hämta saker, så han trodde såklart att han skulle hämta plastbrickan åt mig. Och när klicket uteblev, blev han först lite frustrerad och började bita på brickan. Jag ignorerade och ganska snart släppte han den och råkade samtidigt sätta tassen på - klick! Efter det fattade han snabbt vad han skulle göra för att få godis. Det är rätt kul att han fattar det här med klickerträning mer och mer för varje gång.

Vi tränade i ungefär 20 minuter, och på den tiden lärde han sig att stå på brickan med båda tassarna. Jag satte även kommandot "trampa". Man kanske inte ska ha något kommando, men så gjorde jag i alla fall.

Idag gick vi ut och fortsatte träningen där. Först repeterade vi lite från igår, och han kunde lätt överföra kunskapen från inomhus till utomhus. Sedan la jag plattan en bit bort och sa "trampa". Han sprang glatt dit och ställde sig. :)

Jag passade även på att träna lite fotgående och inkallningar med störning. Han var tvungen att springa förbi en liten boll av rå köttfärs. Han var superduktig och jag är jättenöjd :)

Jag försökte filma, men det var lite för mörkt. Ska försöka komma ihåg att filma till helgen. Då ska jag även ge mig ut på jakt efter koner.

Nu ska jag leka med min i-phone!

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar