söndag 16 januari 2011

Dagens irritationsmoment

Inleder med att jag vet att detta INTE gäller alla småhundar/småhundsägare.

Något som stör mig utav bara helvete är alla dessa småhundsägare, som tror sig inneha något slags frikort. Har man en liten hund, får den hunden tydligen skälla och göra utfall hur mycket den vill. Det är ju bara en "liten hund som inte kan göra någon illa". Många småhundsägare verkar tycka att det är gulligt när deras lilla hund skäller på en stor hund. Av någon anledning är det helt okej att en liten hund gör utfall mot både hundar och människor, men när en stor hund gör det -ja, då är den livsfarlig och aggressiv. Dessutom borde den stora hunden avlivas, medan den lilla hunden är "söt" och "charmig". Det verkar tillhöra småhundarnas natur att skälla och bjäbba på allt som rör sig.

Jag vet att det är mycket mer skräckinjagande när en stor hund skäller än när en liten gör det. Men det betyder faktiskt inte att det är okej att den lilla hunden beter sig hur som helst. Vidare är jag medveten om att det är extra viktigt att ha koll på sin hund, när den är stor. Den kan göra mycket mer skada än en liten. Men det innebär inte per automatik att man kan låta sin lilla hund bete sig hur som helst.

Vi har tränat stenhårt på att få det här med hundmöten att fungera med Rocky. Jag, för det är främst jag som står för träningen, har slitit som ett djur med detta. Många gånger har jag varit nära att ge upp, för det är inte kul att gå på promenader med en hund som hänger i kopplet och skäller så fort han ser en hund. Men ni som känner mig vet att jag är envis som synden, och det har gett resultat. Nu kan vi passera de allra flesta hundar, utan att Rocky skäller eller gör utfall. Jag kommer faktiskt inte ihåg när han senast skällde på en annan hund. När Rocky får syn på en hund berömmer jag honom och om det är en, för oss, okänd hund, får han en godisbit. Han är långt ifrån obrydd om andra hundar, men vi är en bit på väg i alla fall.

Men, åter till dessa småhundsägare. Jag har fått höra flera gånger vilken farlig och aggressiv hund jag har. Deras hundar skäller som galningar och hänger längst ut i kopplet. Eh, jaha? Din hund då? Ett par gånger har vi mött en kvinna med en kinesisk nakenhund. Hon har två andra hundar, som hon har i koppel, medan kinesen har fått springa lös. Denna hund(hane) har sprungit fram till Rocky och skällt, morrat, visat tänderna och försökt anfalla. Jag har fått kämpa som bara den för att hålla kinesen borta. Vad säger ägaren? Jodå, jag borde ha bättre koll på min aggressiva hund. Som jag har i koppel, medan hennes springer lös fram till var och varannan hund. Jaja, det har gått bra de gångerna, och nu har hon sin hund i koppel. Jag är nämligen inte den enda som har råkat ut för henne, och hon är polisanmäld flera gånger. Inte av mig, och inte enbart för att hon har haft sin hund lös, ska tilläggas.

Avslutningsvis verkar det vara väldigt svårt att få med sig småhundar. Om vi går bakom ett småhundsekipage, och den hunden får syn på oss och stannar, verkar det vara som förgjort att de kan gå vidare. Hunden skäller, lägger sig ner eller vägrar att gå. Ägaren lockar och pockar, men ingenting händer. Ägaren drar lite försiktigt i hunden, men den vägrar gå. Sen står de där i flera minuter, och hunden fortsätter att skälla. Jag brukar gå åt ett annat håll då, eftersom småhundsägare verkar vara oförmögna att dra lite i kopplet. Hallå! Din hund väger max 10 kg, hur svårt kan det vara?

Nu har jag gnällt tillräckligt.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar