söndag 23 januari 2011

Chokladmousse!

Som de flesta av er är medvetna om, så var det ju lördag igår. På lördagar brukar man bli extra sugen på godis, glass och ostbågar. Eftersom jag har börjat med lchf igen, så är ju dessa tre underbara ting förbjudna. Därmed inte sagt att man inte kan äta lördagsgott. Jag rotade fram (tack internet!) ett recept på chokladmousse på lchfrecept.com
Enligt receptet skulle det vara 3 ägg, 200 gram mörk choklad och 1 dl vispgrädde. Jag är ju lite knäpp med måttangivelser och portionsstorlekar, så jag tyckte att det verkade lite snålt för 4 portioner. Jag dubblade antalet ägg och dl grädde, men behöll chokladmängden. Det blev väldigt gott, tycker jag, men jag skulle hållit mig till de mått som var angivna i receptet. Jag åt mest och jag åt ungefär hälften.

Såhär gör man:
Det går ganska snabbt och man hinner göra moussen i pausen mellan halvlekarna i handboll. I alla fall om man är två, och man skriker åt varandra att hacka!, vispa!, skål!, större skål!, och så vidare. :)

Separera äggen och lägg äggvitorna i en skål och gulorna i en annan. Här kan man använda en äggseparerare om man vill. Jag hann inte leta fram den förrän Ma hade separerat klart.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
Vispa gulorna "vita och fluffiga". Mina gulor blev aldrig vita, utan bara lite mer ljusgula. Vad är meningen med att vispa gulorna vita? Om det är gulor, så ska de väl vara gulor och inte vitor? För vitorna hade jag ju redan vispat. Jaja, vi fortsätter.
Vispa grädden lite lagom, inte för hårt!
Under tiden du har gjort detta, har din parhäst kokat upp vatten och hackat chokladen. Vi använde mestadels 70% choklad, och ett par bitar 85%. Nästa gång ska jag testa att ta hälften-hälften.
Smält chokladen över vattenbadet.
Blanda chokladen med gulorna.
Vänd ner vitorna.
Vänd ner grädden.
Lägg upp i portionsskålar, om du vill.
Ställ in i kylen en stund så att moussen stelnar.
Enligt receptet skulle man garnera med hallon, men det glömde jag att köpa. :(

Innan vi fick äta mousse, så blev det tacos. Mycket smaskigt, med både hemmagjord tacosås och egenkryddad färs.

Vi hann även med att spela en omgång Chicago. Det var längesedan vi gjorde det, så det var mycket kul. :)

Jag fick ett par handledsvärmare av Ma's mamma igår, som jag är mycket stolt över. Jag har dem på mig nästan hela tiden, och funderar på att ha dem på jobbet imorgon. Så att mina elever och kollegor kan beundra dem. :)

Idag ska jag försöka att planera lite. Ska göra ett förslag på hur vi kan jobba med forntiden, och så ska jag försöka planera upp hela terminens engelsklektioner. Vi får se hur det går.

Tjingtjing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar