tisdag 1 mars 2011

I'll try to keep it alive

Idag var jag och min närmsta kollega på Upptech för utbildning i en ny NTA-låda. NTA står för Natur och Teknik för Alla. Efter påsk ska vi arbeta med ett tema som heter "Fjärilars liv". Så idag gick vi igenom hela temat och vad uppdragen består av. Under dessa utbildningar får man även själv testa på uppdragen, så att man har gjort det själv.

Många gånger ska man ju pyssla, rita eller måla i samband med skolarbete. Jag avskyr verkligen att rita, och får nästan ont i magen om någon säger åt mig att jag ska rita något. Idag fick vi namn på fjärilar, och så skulle vi rita så att de andra kunde gissa namnet på vår fjäril. Jag kände för att gå och gömma mig på toaletten, men tänkte att "va fan, jag får väl försöka i alla fall". Som tur väl var fick jag en ganska lätt, nämligen "kartfjäril". Så jag ritade en karta och en fjäril. Det gick att se vad det föreställde, så jag är nöjd.

Till lunch fick (eller fick och fick, vi fick själva betala lunchen - tack för generositeten Jönköpings kommun!) vi självklart paj! Jag lassade på med ordentligt med sallad och sedan åt jag bara fyllningen i pajerna. Men det var väldigt goda pajer. Vi fick bland annat en med lax, spenat och pepparrot.

Eftersom vi själva fick testa på uppdragen har jag nu med mig en tistelfjärilslarv hem i en liten plastburk. Den ska jag försöka vårda ömt, så att den om drygt en månad blir en vacker fjäril. Kursledaren pratade ganska mycket om att man skapar en personlig relation till sin larv, och i bilen på väg hem insåg jag att jag satt och sneglade ner på min plastburk emellanåt för att se så att den inte hade vält. När jag hade parkerat och skulle kliva ur bilen, frågade jag min lilla larv om bilfärden hade varit skumpig. Öh, ja.

Nu står den i bokhyllan, och äter upp sig.

Såhär ser den ut (larven är den lilla svarta grejen och det som ligger i botten på burken är mat; malva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar