måndag 21 mars 2011

Framåt!

Nu har jag samlat mina tankar lite, och har kommit fram till följande:

Jag och Rocky ska träna på momenten till Lydnadsklass 1 samt träna på bollvallning. Vi ska även träna lite efter boken "Släpp kontrollen lös", samt lite tricks. Det innebär att jag ska lägga ner rutan, vittringspinnar och allt annat tjafs jag har hållit på med och inte kommit någonstans med.

Idag hade jag tänkt träna på tennisplanen, men tji fick jag. Hela planen såg ut som en stor is-slush (ni vet en sådan där halvfryst isglass man kan köpa i mugg). Så vi fick traska vidare.

Vi tränade på "framåt" som ska användas i bollvallningen. Jag använde kopplet som target och det tog inte lång tid innan han fattade. Jag ville att han skulle lägga sig ner och det tog bara ett par gånger så hade han greppat. Visserligen använde jag handtecken också, men det är ju tillåtet inom bollvallning, så jag nöjde mig. Det går ju att träna bort. Visst?

Just nu använder jag mig av en blandad godispåse (lever, kyckling, ost och hjärta) samt leksak och varierar mellan godisbelöning och leksaksbelöning. Jag upplever att han blir mer taggad, särskilt då han inte vet vilken belöning han ska få. Men det är en fin linje mellan att ha en lagom taggad Rocky och en övertaggad Rocky som bara hoppar runt och inte vet vart han ska ta vägen.

Nu kör vi!

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar