söndag 6 mars 2011

Tryffel

Förra veckan gjorde jag tryfflar med hallon, kokos och mandel. De blev helt okej, men smakade mest choklad. Det är väl inte så konstigt egentligen, då jag använde mig av 85%-ig choklad. Hallonen kom inte riktigt till sin rätt, men funkade ändå rätt bra då de tillförde lite syrlighet.

Nyss slängde jag ihop en sats tryfflar till. Denna gång med hasselnötter i smeten och sedan rullade jag tryfflarna i kanel och kakao. Av mina två försök är dessa helt klart godast! Därför tänkte jag dela med mig av receptet. Det blir omkring 100 tryfflar av detta recept. Vill du inte ha så många, går det säkert bra att halvera mängderna.

Hasselnötstryfflar med kanel

300 g mörk choklad (minst 70%)
100 g smör
1.5 dl grädde
400 g hasselnötter
kanel
kakao

1. Hacka hasselnötterna och ställ åt sidan.
2. Bryt/hacka chokladen i mindre bitar.
3. Koka upp grädde och smör.
4. Lägg i chokladen och rör om tills chokladen smält.
5. Häll i nötterna och blanda.
6. Ställ smeten i frysen i 45-60 minuter. Kolla med jämna mellanrum. Smeten ska hårdna, men inte frysa för då blir den väldigt svårarbetad.

7. Ta fram en bricka eller liknande och lägg ett bakplåtspapper på. Strö ut kanel och kakao (0.5 dl av varje, kanske) på pappret.
8. Ta fram smeten och forma tryfflarna efter eget tycke. Jag använde en olivsked och en tesked för att forma mina. De blev lite toppiga.
9. Rulla tryfflarna i kanelen och kakaon och lägg i en burk.


10. Förvara i kylen eller frysen.

Såhär ser mina ut

Inte så snygga kanske, men vaddå då?

Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar