onsdag 7 januari 2009

Mikael Södermalm

Idag har vi haft studiedag. Vi började 08.15 med gemensam information, och sedan har vi suttit i arbetslagen. Vi hade planerat väldigt bra hur vi skulle ha det med ansvarsbarn och så vidare, men med tanke på det nya avtalet för fsklärare/fritidspedagoger så får vi se hur det blir.

Vid 17.30 samlades vi på Kungsängsskolan för en föreläsning. De flesta av oss var lite trötta och ville nog helst av allt åka hem. Men Mikael Södermalm visade sig vara en "Ceasar Millan" för människor. "Mannen som talar med människor". Han hade mycket bra att komma med, och det blev en hel del skratt.

Föreläsningen hette "Vad är skillnaden som GÖR skillnaden" och det var oxå vad den handlade om. Jag fick mycket att tänka på och mycket han sa kunde jag direkt applicera på mitt liv. "Det enda du kan kontrollera är dig själv, dina känslor och tankar". RÄTT. Jag försöker ofta kontrollera Jocke. Det gör ingen av oss lycklig.

"Vad som händer i livet är inte det viktigaste, utan det är hur jag väljer att reagera på det som händer som är det viktigaste".

För många är de här sakerna kanske självklara egentligen. Men man måste aktivt tänka på dem, för att kunna använda sig av dem. Tror jag. Nu ska jag gå och ställa mig naken framför spegeln och säga till mig själv; "hej på dig, din pudding"

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar