torsdag 21 april 2011

Stolt!

Igår var det dags för tävlingslydnad igen, och jag var nervös. Förra gången siktade han in sig på en colliehane och gjorde ett ordentligt utfall. Men jag försökte göra som en av instruktörerna sa åt mig; glöm det som har varit och tänk framåt! Så i bilen på väg till klubben upprepade jag högt för mig själv; "skit i det som har varit, tänk framåt - det kommer att gå bra".

Jag vet inte om det var mitt tänk som gjorde det, men vi kan väl säga att det i alla fall bidrog; för det gick hur bra som helst! Rocky visade inte ens en endaste tendens till att göra något utfall. Visst tittar han på de andra hundarna, men det är ju tillåtet. Vi skulle göra motivationsinkallningar (någon håller i hunden medan man själv springer iväg och ropar allt man kan på hunden - för att få upp farten). För att göra det hela lite svårare skulle vi som väntade på vår tur, stå i två led som en allé och inkallningen skulle göras mellan alla hundar. Om det gick bra? Oh ja, han kom som ett skott och brydde sig inte ett skit om något annat. Det enda som höll på att gå fel var att jag snubblade och höll på att ramla. Det var liksom ingen som berättade att gräsplanen var full av hålor. :S

Vi fick visa upp apport, ställande, läggande och fot. Inget av dessa moment sitter, men vi är på ganska god väg. Jag gillar verkligen instruktörerna (och assistenterna) på den här kursen. Särskilt en av instruktörerna. Hon är rak, ärlig och har humor. Hon visade precis hur jag ser ut när jag går med Rocky. SLOW MOTION samt att jag tittar på honom HELA tiden. Jag trodde faktiskt inte att det var så illa, men det är bara att träna på. :) Att jag sedan har godiset i munnen (får bättre kontakt med Rocky då) gjorde ju inte hennes imitation mindre rolig. :)

Sista moment vi tränade på var hopp. Jag använde kortlinan på Rocky och han skötte sig alldeles utmärkt. :)

Som sagt; jag är riktigt stolt över Rocky! På den andra planen tränades det agility, så det var en hel del störningar där också. Men han var koncentrerad och fokuserad. En annan positiv sak med gårdagens pass, var att jag i mitten ungefär körde lite avslappning. Han la sig direkt på sidan och kunde slappna av i flera minuter medan jag smekte honom.

Var det nån som sa något om nationella prov? Jaja, okeeeeeeeej då.

Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar