fredag 20 maj 2011

Riktigt jäkla snajsigt!

För ett tag sedan delade jag ju med mig av mitt liv med Putte (min larv som blev en puppa som blev en fjäril, ni vet). Anledningen till att Putte fick bo hos mig ett tag var ju att vi skulle jobba med "Fjärilars liv" i skolan.

För ett par veckor sedan fick eleverna sina larver och sedan har de sett dem bli puppor. De har fascinerats över denna förvandling, och varit intresserade och engagerade. I morse när jag kom till jobbet såg jag att den första fjärilen hade "kläckts" (säger man så, egentligen?). Under dagen skedde fler förvandlingar och i eftermiddags fick jag och två elever se något riktigt coolt. Vi såg när fjärilen bröt sig ut ur puppan. Det är rätt fascinerande faktiskt; att en äcklig larv kan förvandlas till en vacker fjäril. Vingarna var ihoptryckta och små när fjärilen kom ut, men efter ungefär 10 minuter hade den pumpat upp sina vingar till riktig storlek.

Ibland krävs det inte mycket för en lyckad dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar