måndag 2 maj 2011

Yaaay!

Idag är ju grymt stolt över mitt och Rockys träningspass. Jag trodde att det skulle gå åt helvete, eftersom jag är ganska stressad just nu och har känt mig på dåligt humör hela dagen. Jag var lite småirriterad när vi gick iväg, men bestämde mig för att ändå försöka träna lite.

Rocky visade direkt att han var med på noterna, och jag insåg flera fel jag har gjort. I läxa tills på onsdag har vi bland annat att hunden ska kunna sitta i fotposition en längre stund, och det har inte alls funkat med Rocky. Han tycker att det är skittråkigt, och börjar pipa och titta på annat. Jag har tyckt att han minsann ska kunna det, och därför inte belönat med något extra åtråvärt. Idag insåg jag att jag måste göra precis tvärtom, för att få honom motiverad till att faktiskt "bara" sitta där och titta på mig. Så jag tog fram leksaken och PANG, vilken kontakt det blev. :)

Vi har även kämpat med att få till läggandet under gång. Idag satt det som en smäck och han lägger sig riktigt snabbt! Om jag får säga det själv så hade jag gett oss en tia! (nåja, i alla fall en åtta). Återigen är det jag som har belönat fel (leksak varje gång) vilket har fått honom att bara halvt om halvt lägga sig eftersom han blir så ivrig). Jag har även kommit på att han lägger sig mycket bättre om jag säger "ligg" lite mer militäriskt. Jag försöker att säga alla kommandon på ett glatt sätt, men i just detta moment funkar militärstilen bättre. :)

Så nu är det bara att ösa på!

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar