söndag 26 juli 2009

Laget i mitt hjärta.

Ända sedan jag var liten har Mjällby AIF varit det lag som legat mig varmast kring hjärtat. Min farfar var en stor Mjällbysupporter och min pappa är det än idag. Han går på i princip alla hemmamatcher, samt en del bortamatcher. Så länge jag kan minnas har vi alltid stått på samma plats på Strandvallen; några meter ifrån klacken (Sillastrybarna), högst upp på ståplats. Lite till höger om mittcirkeln, åskådarplats ifrån sett. I princip är det så att ingen annan ställer sig på de platserna längre. Det är en grej jag kan sakna med att bo i Sölvesborg; att kunna gå på BRA fotboll :)

På den tiden det fortfarande användes kasettbandspelare flitigt, lyssnade vi i princip alltid på "Mjällby-bandet", i alla fall i bilen. Ett tag var det nog min favoritkassett. Det var omkring 4-5 Mjällbylåtar, en hel del kass reklam samt "picadilly circus" och en del andra poplåtar på bandet. Jag kunde allt utantill. För någon månad sedan hittade jag "hej maif" på youtube.com. Det är en bra låt. Mamma berättade att när vi alla åkte bil tillsammans tvingade jag mer eller mindre alla att sjunga med till just den låten. Leta upp den, lyssna och njut.

Jag antar att pappa har fostrat mig väl; Mjällby är fortfarande och kommer alltid att vara laget i mitt hjärta. Att se när Mjällby spelar är så himla underbart och roligt. Allra roligast är det när man får se dem på hemmaplan. Det kommer alltid relativt mycket publik, och att kunna stämma in i ramsorna ger en kick.

Något som verkligen gladde mig, var när både Asper och Bagar'n kom tillbaka; två av mina favoritspelare. Senast jag var på Strandvallen (när Mjällby krossade Åtvidaberg med 6-1) såg jag även Pontus Andersson i publiken. Pontus gillade jag för att jag tyckte att han var snygg = hmm.

Jag hoppas verkligen att Mjällby lyckas hålla formen och fortsätta sin succésäsong, så vi får se dem i Allsvenskan till nästa säsong. Tyvärr tror jag inte att de kommer bli något topplag där, kanske inte ens klara sig kvar. Men det skulle vara en sådan jäkla bragd; att ett lag från lilla lilla Sölvesborg lyckas ta sig till Allsvenskan. De har varit där förr, senast på 80-talet, så nu är det dags igen.

"gulsvart är färgen
fotboll är vårt spel
lister är adressen
o ingen kan ta fel
stäm upp i vår sång
alla på en gång
för mjällby, mjällby come along"

Det är VI som SKA till allsvenskan!

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar