söndag 22 mars 2009

Köttfärspaj

Igår var Jockes föräldrar här en sväng. De bor utanför Mariestad. Vi trodde att de skulle stanna över natten, men det skulle de tydligen inte. Vi tittade på hockey, drack öl och åt godis och köttfärspaj. Eftersom jag är en sådan excellent kock tänkte jag dela med mig av receptet på pajen.

Observera att alla mått är på ett ungefär. Jag kan inte laga mat efter exakta mått. Ta i tills det smakar bra :)

"Receptet" räcker till två runda pajformar.

- Gör först pajdegen. Använd smör, inte margarin.
- Fräs 1 STOR gul lök, eller 2-3 små.
- I med två vitlöksklyftor
- Ner med 1 kg köttfärs (jag använde blandfärs)
- Fräs tills färsen är nästan genomstekt
- Häll i 1-2 dl grädde, 1 dl tomatpuré, 1 köttbuljongtärning, 1-2 teskedar paprikapulver, 2-3 dl creme fraiche samt salt och peppar.
- Släng i 1 röd paprika och 15-20 färska champinjoner (skivade)
- Låt koka i 20 min
- Fördela köttfärssåsen i de förgräddade (13 min, 225 grader) skalen.
- Toppa med riven ost
- In med det i ugnen igen i 11 min

Vi åt pajen med vitkålssallad. Det var jättegott.

Eventuellt har jag glömt någon ingrediens. Kommer jag på vad, återkommer jag.

Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar