tisdag 16 mars 2010

Lchf enligt Sarah...

Jag har börjat ett nytt liv...ett mycket gott liv, måste jag säga. Tre veckor in i det har jag gått ner i vikt (vet inte hur mycket, men jag kan ha kläder jag inte kunnat ha innan). Det nya livet kallas lchf (low carb high fat). Eller i alla fall en variant av lchf. Jag är inte jätteinsatt, men för mig går det ut på att ta bort så mycket kolhydrater som möjligt. Det som är så himla bra är att man får äta så mycket gott; ost, grädde, kött, mörk choklad osv...Smask! Jag hade ett litet bakslag i lördags, då jag åt både godis och pizza, men det räknas inte :)

Igår lagade jag en himla god (enligt mig själv i alla fall) middag, och här kommer receptet:


Asiatisk fiskgryta med blomkålsmos, 4 portioner

Ingredienser
400 gram torskfilé
150 gram räkor (ungefär)
1 morot
1 tomat
1 rödlök
2-3 vitlöksklyftor
1 burk kokosmjölk (INTE light)
sambal oelek, tesked ungefär (smaka av)
citronsaft
1 blomkålshuvud
smör
grädde
salt
peppar
haricot verts

Gör såhär
Skala moroten och tärna
Skala löken, dela den på mitten och lägg ena halvan åt sidan, hacka den andra
Tärna tomaten
Skiva vitlöken
Släng lite smör (eller olja) i en stekpanna och värm upp pannan
I med moroten, löken, tomaten och vitlöken och fräs ihop under några minuter
Slå på kokosmjölken, sambal oelek och lite lagom med citronsaft (gör inte som jag; inse att du har glömt köpa citron, rota runt i kylskåpet utan resultat, rota vidare i kryddskåpet för att hitta citronpeppar och häll av misstag i en fjärdedel av burken)
Låt detta småputtra en stund, samt salta och peppra efter smak

Skär blomkålen i "lagom" stora bitar, samt hacka resterande lök
Lägg detta i en kastrull, i saltat vatten, som du har kokat upp
Låt koka tills blomkålen är ganska mjuk

När blomkålen nästan är klar, är det dags att lägga i torsken, som du har skurit i munsbitar.
Lägg torsken i kokosmjölken och låt puttra
Mixa under tiden ihop blomkålen och löken med en klick smör, samt en skvätt grädde. Alltså, RIKTIGT smör och ÄKTA grädde!! Salta och peppra
När torsken är klar, lägger du i räkorna i pannan och sen serverar du...(med haricot vertsen)

GOTT

Puss o tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar